
Ensinnäkään, vaikuttaen varsin omahyväiseltä totean että tiesin jo loppukesällä 2009 että elokuva nimeltä Hurt Locker tulee olemaan iso juttu. Bongasin elokuvan brittiläisistä elokuvalehdistä Empire ja Total film ja tajusin tuossa piskuisessa tekeleessä olevan sitä jotakin. Hurt Locker vaivasi minua niin pitkään että lopulta tingin periaatteistani ja pyysin tuttua järjestämään minulle Hurt Lockerin internetin ihmeellisen maailman kautta. Vaikka yleensä kova odotus päätyy pettymykseen, niin se ei ollut kohtaloni Hurt Lockerin suhteen. Joku perkele, vieläpä kuusikymppinen nainen oli mennyt tekemään Afganistanin reissustani elokuvan joka vielä sijoittui Irakiin. Ei siis että olisin ollut pommeja purkamassa tai pahemmin niitä pelkäämässä esikuntatyössäni mutta elokuva on tavoittanut sen kenttäkauppojen ja juurettomien nuorten miesten sotateemaisen huvipuisto/avaruusmaiseman. Ja minä olin täysin myyty Hurt Lockerista. 
Nyt se piskuinen Daavid kaatanee Goljatin eli kautta-aikain kalleimman elokuvan Avatarin Oscar-kamppailussa. Ja se lähes kuusikymppinen haahka muuttuu haukaksi kun Kathryn Bigelow tulee nappaamaan parhaan ohjaajan Oscarin James Cameronin nokan edestä. Maailman kuningas jää entisen kuningattarensa varjoon. Kuvataiteilija ja intensiteetin mestari peittoaa elokuva-alan perfektionistisen insinöörin. Kerrankin Akatemia voi herätellä ihmisiä ja näyttää esimerkkiä elokuvavalinnoissa.
Suomen media menettää paljon kuin ei tajua tätä elokuvallista Ali-Foreman Rumble in the Junglea joka tapahtuu Los Angelesissa sunnuntai-maanantai välisenä yönä. Suomalainen kulttuurimedia ei ole ymmärtänyt kuin sivulauseissa kertoa että Bigelow ja Cameron ovat entinen aviopari vuosilta 1989-1991. Yhteisen tarinan aikana Cameron oli tuottamassa Bigelow’n ohjaamaa Myrskyn ratsastajat-elokuvaa vuodelta 1991 ja Bigelow ohjasi Cameronin rahoilla tämän tarinan Strange Days vuonna 1995. Pari on tai oli (kliseinen edelleen ystäviä-skenaario) ihmeellisen epäsuhta kahdessakin suhteessa. Bigelow on kolme vuotta Cameronia vanhempi. Lisäksi Cameronin tausta on luonnontieteellinen ja tekninen kun taasen Bigelow on lahjakas ja taitava kuvataiteilija. Kuin tuli ja jää. Yhteisen parisuhdehistorian lisäksi tarinassa tulisi kiinnostua mies-nainen vastakkainasettelusta. Anglosaksisen maailman tendenssi musta-valkoiseen tai yleensä jyrkkään kontrastiin on kuin käsikirjoitettua tosi elämän draamaa jonka me suomalaiset tunnumme ohittavan totaalisesti.
Elokuvina Avatar ja Hurt Locker ovat kuin yö ja päivä. Amerikkalaisesta aspektista tarkasteltuna Avataria menee katsomaan se joka haluaa paeta todellisuutta kauniiseen lumetodellisuuteen kun taas se joka haluaa ymmärtää missä mennään, kantaa rahansa Hurt Lockeriin nähdäkseen paskaisen ja räjähtäneen, todellisen raatorealistisen maailman. Katsoja kokee sen henkisen pesäpallomailan lyönnin takaraivossaan tajutessaan tosiseikan siitä mikä on aikojen alusta asti saanut jotkut miehet ravaamaan sodasta toiseen. Itsensä haastaminen ja siitä hengissä selviäminen on parasta huumetta. Hurt Locker voi olla ensimmäinen ja pahimmassa tapauksessa ainoa elokuva joka osaa lähestyä ihmisiä Irakin sodasta ottamatta poliittisesti kantaa mutta kantaen huolen rintamalla olevista omista pojista kertoen millaisin vammoin sodasta palataan ja minkä takia jotkut palaavat sinne samaan paikkaan kerta toisensa jälkeen. Suomalainen voi todeta että tämä ei koske meitä millaan tavalla. Mikään ei voisi olla pahemmin metsässä sillä suomalaisten osallistuminen rauhanturvaoperaatioihin synnyttää meille tasaisesti kasvavia määriä ihmisiä jotka eivät enää mahdu kerrostalokaksioon lähiössä vaan ovat kotonaan vain kruisaillessaan panssaroiduissa autoissa ympäri Pohjois-Afganistanissa.
Huolestuttavaa meissä ihmisissä on se, että ihan globaalilla tasolla osoitamme haluavamme paeta ennemmin Pandoralle kuin kohdata epämiellyttäviä realiteetteja ja nähdä kauneus rumuudessa. Avatar pyöri Suomessa useilla kymmenillä kopioilla, Hurt Locker yhdellä. Herää kysymys. Olemmeko me suomalaiset niin tyhmiä että ansaitsemme näin röyhkeästi jaetun leivän ja sirkushuvit vai voiko maahantuojayhtiöt myöntää istuvansa hetkittäin pelisilmiensä päällä. Onneksi tällaisina aikoina on kuitenkin Blu Ray- ja DVD-levitys sillä seuraava ennusteeni on että Hurt Lockerista tulee kotiteattereissa samanlainen hitti kuin Figh Clubista joka kuihtui ja kitui teattereissa mutta nousi Feenix-linnun lailla klassikoksi ja myyntimenestykseksi yksityiskäyttöön myytynä.
Osoita siis ajattelevasi ja sitä kautta olevasi elossa ja vuokraa tai osta 26.helmikuuta markkinoille tullut Hurt Locker.

Nyt se piskuinen Daavid kaatanee Goljatin eli kautta-aikain kalleimman elokuvan Avatarin Oscar-kamppailussa. Ja se lähes kuusikymppinen haahka muuttuu haukaksi kun Kathryn Bigelow tulee nappaamaan parhaan ohjaajan Oscarin James Cameronin nokan edestä. Maailman kuningas jää entisen kuningattarensa varjoon. Kuvataiteilija ja intensiteetin mestari peittoaa elokuva-alan perfektionistisen insinöörin. Kerrankin Akatemia voi herätellä ihmisiä ja näyttää esimerkkiä elokuvavalinnoissa.
Suomen media menettää paljon kuin ei tajua tätä elokuvallista Ali-Foreman Rumble in the Junglea joka tapahtuu Los Angelesissa sunnuntai-maanantai välisenä yönä. Suomalainen kulttuurimedia ei ole ymmärtänyt kuin sivulauseissa kertoa että Bigelow ja Cameron ovat entinen aviopari vuosilta 1989-1991. Yhteisen tarinan aikana Cameron oli tuottamassa Bigelow’n ohjaamaa Myrskyn ratsastajat-elokuvaa vuodelta 1991 ja Bigelow ohjasi Cameronin rahoilla tämän tarinan Strange Days vuonna 1995. Pari on tai oli (kliseinen edelleen ystäviä-skenaario) ihmeellisen epäsuhta kahdessakin suhteessa. Bigelow on kolme vuotta Cameronia vanhempi. Lisäksi Cameronin tausta on luonnontieteellinen ja tekninen kun taasen Bigelow on lahjakas ja taitava kuvataiteilija. Kuin tuli ja jää. Yhteisen parisuhdehistorian lisäksi tarinassa tulisi kiinnostua mies-nainen vastakkainasettelusta. Anglosaksisen maailman tendenssi musta-valkoiseen tai yleensä jyrkkään kontrastiin on kuin käsikirjoitettua tosi elämän draamaa jonka me suomalaiset tunnumme ohittavan totaalisesti.
Elokuvina Avatar ja Hurt Locker ovat kuin yö ja päivä. Amerikkalaisesta aspektista tarkasteltuna Avataria menee katsomaan se joka haluaa paeta todellisuutta kauniiseen lumetodellisuuteen kun taas se joka haluaa ymmärtää missä mennään, kantaa rahansa Hurt Lockeriin nähdäkseen paskaisen ja räjähtäneen, todellisen raatorealistisen maailman. Katsoja kokee sen henkisen pesäpallomailan lyönnin takaraivossaan tajutessaan tosiseikan siitä mikä on aikojen alusta asti saanut jotkut miehet ravaamaan sodasta toiseen. Itsensä haastaminen ja siitä hengissä selviäminen on parasta huumetta. Hurt Locker voi olla ensimmäinen ja pahimmassa tapauksessa ainoa elokuva joka osaa lähestyä ihmisiä Irakin sodasta ottamatta poliittisesti kantaa mutta kantaen huolen rintamalla olevista omista pojista kertoen millaisin vammoin sodasta palataan ja minkä takia jotkut palaavat sinne samaan paikkaan kerta toisensa jälkeen. Suomalainen voi todeta että tämä ei koske meitä millaan tavalla. Mikään ei voisi olla pahemmin metsässä sillä suomalaisten osallistuminen rauhanturvaoperaatioihin synnyttää meille tasaisesti kasvavia määriä ihmisiä jotka eivät enää mahdu kerrostalokaksioon lähiössä vaan ovat kotonaan vain kruisaillessaan panssaroiduissa autoissa ympäri Pohjois-Afganistanissa.
Huolestuttavaa meissä ihmisissä on se, että ihan globaalilla tasolla osoitamme haluavamme paeta ennemmin Pandoralle kuin kohdata epämiellyttäviä realiteetteja ja nähdä kauneus rumuudessa. Avatar pyöri Suomessa useilla kymmenillä kopioilla, Hurt Locker yhdellä. Herää kysymys. Olemmeko me suomalaiset niin tyhmiä että ansaitsemme näin röyhkeästi jaetun leivän ja sirkushuvit vai voiko maahantuojayhtiöt myöntää istuvansa hetkittäin pelisilmiensä päällä. Onneksi tällaisina aikoina on kuitenkin Blu Ray- ja DVD-levitys sillä seuraava ennusteeni on että Hurt Lockerista tulee kotiteattereissa samanlainen hitti kuin Figh Clubista joka kuihtui ja kitui teattereissa mutta nousi Feenix-linnun lailla klassikoksi ja myyntimenestykseksi yksityiskäyttöön myytynä.
Osoita siis ajattelevasi ja sitä kautta olevasi elossa ja vuokraa tai osta 26.helmikuuta markkinoille tullut Hurt Locker.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti