Kyllä, se uusi Robin Hood oli aivan ytimenjatkeesta ja jatkeena sille Ridley Scottin Kingdom of heaven -taivas maan päällä-elokuvalle. Yllätys olikin näin ollen suuri, kun katsoin blu ray:lta elokuvan pidemmän, ohjaajan version. Kylläpä voi koeyleisöjen mielipide olla vahvasti metsässä, sillä pidempi versio oli parempi, varsinkin kun pitkään keskisuvantoon oli saatu pikkukivaa toimintaa miehen silmää miellyttämään ja kotitaloutemme feminiinimpi osa piti siitä miten Robinin ja Marianin suhdetta oli syvennetty. Joskus elävät kuvat nousevat uuteen kukoistukseen kotikulutuksessa.
Ehdin myös sosiaalisessa mediassa solvata Sandra Bullockin ja elokuva-akatemian kun menivät kultaisen patsaan antamaan naiselle, joka pilasi Speed-elokuvasarjan. Kyllä taas allekirjoittanutta hävetti, kun joutui syömään sanojaan Blind side- elämä edessä-elokuvaa katsellessa. Nyyhkin melkein kuin Meat Loafin näyttelemä Bob Fight Clubissa. Sitä paitsi Sandra oli puuma ennen koko konseptin syntyä treffailemalla Ryan Gosslingia kuudentoista vuoden ikäerolla. Muista Oscar-kisaajista positiivisesti yllätti Precious. Todella ankeaan tarinaan oli saatu mielikuvitusleikeillä hauskaa visuaalisuutta. Crazy Heart oli surullinen yhden miehen show, mutta tarina on niin moneen kertaan nähty. Wrestler, mutta kantri-musiikin maailmassa. Paras Oscar-kisassa nalli kalliolle jääneistä oli kuitenkin Up in the Air. George Clooneyn ja Vera Farmigan välillä oli oikeaa taikaa ja kemiaa, ja vielä kun tekijöillä oli uskallusta päättää elokuva elämänmakuisesti, -mauttoman sijaan. Anna Kendrick tulee olemaan tulevaisuudessa kova nimi. A Single man oli myös kaunis, joskin surullinen elokuva akateemisesta keski-ikäisestä homomiehestä, joka menettää rakkautensa ja sen mukana elämänhalunsa.
Christopher Nolan ei pysty pettämään, ellei nyt sitten satu tekemään ihan totaalisia M.Night Shyamalaneja. Inception oli vuoden elokuvatapaus. Itse ainakin olin kuulevinani hyrrän helähtävän. Kohtaus, jossa kone laskeutuu kentälle ja Cillian Murphy avaa hymyillen silmänsä unien jälkeen, on mahtava. Loistava win-win-tilanne, jossa DiCaprion uniryhmä saavuttaa tavoitteensa ja omat henkilökohtaiset odotuksensa ja vaikka rötös on tehty, kaikki osapuolet, rikottu mukaanlukien ovat onnellisia.
Takaisin Intian ihmelapseen M. Night Shyamalaniin, joka on palannut kuolevaisten joukkoon, itse asiassa tuottajan pallille mielenkiintoisella projektilla Devil, jonka lähtökohtaidea on ainakin mielenkiintoinen; joukko ihmisiä päätyy jumiin hissiin. Ongelmana ei ole ilmavaivainen kanssamatkustaja vaan paholainen joka on joukossa mukana. Elokuva on kuitenkin flopannut rankasti Yhdysvalloissa.
Expendables keräsi valkokankaalle 1980-luvun kirkkaimmat toimintatähdet. Elokuva vaan tehtiin kaksi vuosikymmentä liian myöhässä. 1980-luvun lopulla kyseinen elokuva olisi lopulta vastannut kysymykseen siitä, kumpi on kovempi, Stallone vai Schwarzenegger.
Palaan sosiaaliseen mediaan, sillä Facebook-elokuva Social Network tuntuu todellakin viime aikojen mielenkiintoisimmalta projektilta. Suurin syy itselläni tähän on ohjaajassa David Fincherissä sekä elokuva loistavassa julisteessa. Et saa 500 miljoonaa ystävää saamatta muutamaa vihamiestä.

Blu Ray-levyjen joukosta suurimpina löytöinä pidän äärimmäisen tiukkaa Michael Cainen yhden miehen show’ta Harry Brownia ja israelilaista sotaelokuvaa Lebanon, jossa vuoden 1982 Libanonin sota on supistettu tankkimiehistön vaunuprismoilla nähtävälle alalle. Das Boot panssarivaunussa.
Kulunut elokuvakesä oli kokonaisuudessaan itselleni pettymys, joskaan odotusarvot eivät korkealla olleet. Jotain synkkää se kertoo suomalaisista elokuvan kuluttajista, kun Sinkkuelämää 2 on kesän katsotuin elokuva.
Tulevasta sadosta pitää markkinoida upeasti ohjaajaksi kypsyneen Ben Affleckin toista ohjaustyötä The Townia, jossa mies myös näyttelee pääosaa. Tulitukea ryöstäjäkaverina antaa Hurt Lockerissa loistanut Jeremy Renner ja Mad Men-tähti Jon Hamn esittää tiukkaa ryöstöjengiä jahtaavaa FBI-agenttia. Jotenkin hassua, että kaikki hyvät Ben Affleck-elokuvat ( Good Will Hunting, Gone baby gone) tapahtuvat miehen kotikaupungissa Bostonissa. Jää siis pysyvästi Bostoniin Ben.
Unstoppable (ensi-ilta 12.11) tuo takaisin valkokankaille kaksikon Tony Scott ja Denzel Washington. Tällä kertaa kemikaalijuna on karkuteillä ja pysäyttämättömänä törmäyskurssilla amerikkalaiseen kaupunkiin. Lienee takuuvarmaa laatutoimintaa.
Red eli Retired, extremely dangerous ( ensi-ilta 12.11.), on sarjakuvaan perustuva toimintaelokuva eläkkeellä olevasta CIA-agentista, jonka salaisuudet miehen entinen yhtiö haluaa haudata miehen mukana. Pääosan Bruce Willistä tukevat mainiot geriatrikot John Malkovich, Morgan Freeman ja Helen Mirren.
Unohtakaa The Americanin suomalaiset ”suur-julkkikset ja suomalaisstarat Samuli Vauramo ja Irina Björklund sillä Rare exports-elokuva saapuu lopulta teattereihin (Ensi-ilta 3.12.). Rare exports on myös saanut paljon julkisuutta brittiläisissä elokuvalehdissä Empiressa ja Total Film-lehdessä.
Vielä loppuun on pakko mainita vielä yksi yhden miehen show, nimittäin Ryan Reynoldsin tähdittämä Buried, jossa amerikkalainen mies haudataan kännykkänsä kanssa elävältä Irakissa. Elokuva, joka on kuvattu kännykän ja sytkärin valossa arkussa ansaitsee kaiken mahdollisen hehkutuksen loistavan ideansa takia. Loistava juliste, loistavasta julistesarjasta. Tyylikäs markkinointi on aina viite tyylikkäästä elokuvasta.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti